Η χώρα του Τσιν Σι Χουάνγκ Τι καταλάμβανε μια τεράστια έκταση, από την Κίτρινη Θάλασσα ως τα όρη του Θιβέτ, από τις πεδιάδες του ποταμού Γιανγκτσέ ως την έρημο Γκόμπι. Μην ξεχνώντας τις οικογενειακές μάχες που είχαν λάβει χώρα τους προηγούμενους αιώνες, ο Τσιν Σι Χουάνγκ Τι κατήργησε κάθε μορφή φεουδαρχισμού και κληρονομικού δικαιώματος. Επιπλέον, υποχρέωσε τους ιδιοκτήτες φέουδων να μετακομίσουν στην πρωτεύοσυα Σιεν Γιανγκ -σημερινή Σιάν- με σκοπό να τους κρατήσει μακριά από τις ιδιοκτησίες τους και να τους ελέγχει καλύτερα. Στόχος του ήταν να εξασφαλίσει την απόλυτη κυριαρχία σε ολόκληρη τη χώρα.

Η αυτοκρατορία υποδιαιρέθηκε σε 36 στρατιωτικά φυλασσόμενες επαρχίες (τις οποίες διοικούσαν κρατικοί λειτουργοί και στρατιωτικοί, που ελέγχονταν από ένα δίκτυο τοποτηρητών, οι οποίοι ανέφεραν απευθείας στον αυτοκράτορα ό,τι συνέβαινε. Έτσι, η φεουδαρχική Κίν α μετατράπηκε σε ένα αυστηρό συγκεντρωτικό κράτος. Για να ενισχύσει την ενότητα αυτή, ο αυτοκράτορας νομοθέτησε, καθιέρωσε τη γραφή, έκοψε νόμσιμα και καθόρισε μονάδα μέτρησης, για να διευκλυνθούν οι συναλλαγές.
Στους χωρικούς δόθηκαν περισσότερα δικαιώματα πάνω στην γη που καλλιεργούσαν, αλλά επιβλήθηκαν υψηλότεροι φόροι. Ξεκίνησαν αντιπλημμυρικά έργα και κατασκευάστηκαν δρόμοι και γέφυρες. Τα τμήματα των αμυντικών τειχών στα βόρεια σύνορα, που είχαν κατασκευαστεί σε παλαιότερη περίοδο ολοκληρώθηκαν. Έτσι έγινε μια μοναδική ισχυρή οχύρωση.
Οι ριζικές αλλαγές που συντελέστηκαν ήταν θετικές σε πολλούς τομείς. Όμως ο αυτοκράτορας Τσιν Σι Χουάνγκ Τι ένιωσε την ανάγκη να επιβεβαιώσει την εξουσία του επιδεικνύοντας άκρα σκληρότητα. Οι σύμβουλοι του ήταν υποστηρικτές του λεγκαλισμού, ενός από τα φιλοσοφικά κινήματα που είχε αναπτυχθεί στα τέλη της περιόδου των Τσου.
Ο λεγκαλισμός διακήρυττε την αναγκαιότητα των αυστηρών νόμων και των εξίσου αυστηρών ποινών. Στον ποινικό κώδικα είχε προβλεφθεί κάθε λεπτομέρεια. Τα κακουργήματα τιμωρούνταν με αποκεφαλισμό, ενώ για τα ήσσονος σήμασίας αδικήματα η νομοθεσία πρόβλεπε ακρωτηριασμούς ή καταναγκαστικά έργα (κατασκευή του μαυσωλείου του Τσιν Σι Χουάνγκ Τι, του Σινικού τείχους, δρόμων και διωρύγων). Δεν θεωρούνταν έγκλημα η δολοφονία ενός παραμορφωμένου νεογνού ή ενός τέκνου που δεν έδειχνε σεβασμό.
Τα άρθρα των νόμων που ρύθμιζαν την ζωή των ανθρώπων ήταν πολυάριθμα. Όλα ήταν ελεγχόμενα. Αυτό το αυταρχικό καθεστώς οδήγησε το λαό στη απελπισία, με αποτέλεσμα να αρχίζουν να αντιδρούν πνευματικοί άνθρωποι, οπαδοί του κομφουκιανισμού και του ταοϊσμού.
Η αντίδραση του Τσιν Σι Χουάνγκ Τι ήταν άμεση και δραστική. Ακολουθώντας τις συμβουλές του υπουργού του, Λι Ζι, το 213π.Χ. έριξε στην πυρά όλα αυτά τα κείμενα των αντίπαλων ιδεολογιών κρατώντας μόνο ένα αντίτυπο από το καθένα. Τα χειρόγραφα που διασώθηκαν φυλάχθηκαν στην αυτοκρατορική βιβλιοθήκη με άλλα έργα ιατρικής, γεωργίας, θεολογίς και γεωγραφίας, τα οποία θεωρούσε άχρηστα.
Καθώς δεν είχε κατευνάσει ακόμη την οργή του, έθαψε ζωντανούς 460 οπαδούς του κομφουκιανισμού, εφαρμόζοντας κατά γράμμα την αρχή του λεγκαλισμού: «Σε ένα κράτος που κυβερνάται από έξυπνο μονάρχη δεν έχει θέση η λογοτεχνία παρά μόνο οι νόμοι, από τους οποίους οφείλουμε να διδασκόμαστε».
Αυτή η άκαμπτη πολιτική ήταν καταδικασμένη να παρακμάσει. Δεν άργησαν να ξεσπάσουν εξεγέρσεις και ο αυτοκράτορας αντιμετώπισε τρεις απόπειρες δολοφονίας. Βασανισμένος και τρομοκρατημένος από την ιδέα του θανάτου, ο Τσιν Σι Χουάνγκ Τι άρχισε να ασπάζεται τις θεωρίες του ταοϊσμού και έστειλε μια αποστολή εξερευνητών στο μυθικό «νησί των Αθανάτων» στη θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, για να βρουν το ελιξίριο της αιώνιας ζωής. Κανείς δεν επέστρεψε από την αποστολή και ο μύθος λέει ότι οι απεσταλμένοι εγκαταστάθηκαν στην Ιαπωνία, όπου δημιούργησαν αποικία.
Ο Τσιν Σι Χουάνγκ Τι ασχολήθηκε με πολλά θρησκευτικά δόγμτα και τελικά ανέβηκε στο ιερό όρος Τάι, τόπο λατρείας των ταοϊστών και κομφουκιανών (μεταγενέστερα των βουδιστών), για να προσφέρει θυσία στους θεούς. Πεπεισμένος ότι η κακή ενέργεια των αυλικών του τον εμπόδιζε να φτάσει στην αθανασία, έδωσε εντολή να συνδεθούν με σκεπαστούς διαδρόμους όλες οι πτέρυγες του παλατιού. Όποιος πιανόταν να «κατασκοπεύει» τον αυτοκράτορα όσο έκανε τη βόλτα του, καταδικαζόταν σε θάνατο.
Το καλοκαίρι του 210π.Χ., ο Τσιν Σι Χουάνγκ Τι ξεκίνησε ένα ταξίδι με σκοπό να επιθεωρήσει τις ανατολικές επαρχίες. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού αρρώστησε και ένα μήνα μετά απεβίωσε. Έτσι, ο «γιος του ουρανού» έκανε το τελευταίο του ταξίδι προς το μαυσωλείο του, όπου τον περίμενε ένα ολόκληρος στρατός, ο πήλινος στρατός.
Με πληροφορίες από: nationalgeographic