Οι Ιράνιοι θεοί αναφέρονται στα κείμενα του ζωροαστρισμού, συμπεριλαμβανομένης της Αβέστα και των μεταγενέστερων, όπως το Μπουταχίον ή Δημιουργία. Στην Αβέστα, οι θεοί, οι ήρωες και τα φανταστικά πλάσματα εμφανίζονται κυρίως στο Γιαστ. Μύθοι προ-ζωροαστρικής καταγωγής εκφράζουν μια παγανιστική ιδεολογία και περιγράφονται σε ύμνους αφιερωμένους σε διάφορους θεούς.
Ιράνιοι θεοί
Αχούρα Μάζντα και Άνγκρα Μαϊνίγιου
Ο Αχούρα Μάζντα (Ωρομάσδης), ο Σοφός Κύριος, είναι ο υπέρτατος θεός, το απόλυτο καλό, η σοφία και η γνώση, ο δημιουργός του ήλιου, των αστεριών, του φωτός και του σκότους, των ανθρώπων και των ζώων και όλων των πνευματικών και φυσικών δραστηριοτήτων. Αντιτίθεται σε κάθε κακό και δυστυχία. Αντίπαλος του είναι ο Άνγκρα Μαϊνίγιου (Αριμάν), το Πνεύμα του Κακού, που προσπαθεί συνεχώς να καταστρέψει τον κόσμο της αλήθειας και να βλάψει τους ανθρώπους και τα ζώα.
Η ζωή σε αυτόν τον κόσμο είναι μια απεικόνιση της πάλης μεταξύ Αχούρα Μάζντα και Άνγκρα Μαϊνίγιου. Η διδασκαλία του Ζωροάστρη υποστηρίζει ότι ο Αχούρα Μάζντα είναι η προσωποποίηση της καλοσύνης και ότι οι άνθρωποι πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα στο καλό και το κακό. Ο αρχι-δαίμων Άνγκρα Μαϊνίγιου ζει στο σκοτάδι, στον Βορρά, στην κατοικία όλων των δαιμόνων, και είναι ικανός να μεταμορφώνεται σε σαύρα, σε φίδι ή σε νέο άνδρα. Μεταμορφώνεται και πολεμάει ότι είναι καλό και προσπαθεί να παγιδέψει τους πάντες, ακόμα και τον ίδιο τον Ζωροάστρη, στον κόσμο του σκότους, της απάτης και του ψεύδους.
Στην αδιάκοπη μάχη κατά του καλού, συμπεριλαμβανομένων των δημιουργιών του Αχούρα Μάζντα τον βοηθούν πολλοί άλλοι δαίμονες. Οι σημαντικότεροι από αυτούς, είναι ο Αέσμα, ο δαίμων του θυμού και της οργής και ο Αζί Νταχάκα, το τρικέφαλο τέρας. Σύμφωνα με τον Ζωροάστρη, ο Άνγκρα Μαϊνίγιου θα ηττηθεί στο τέλος του κόσμου.
Αρντβισούρα Αναχίτα
Η Αρντβισούρα Αναχίτα είναι η θεά των υδάτων της γης και η πηγή του κοσμικού ωκεανού. Οδηγεί ένα άρμα, που το σέρνουν τέσσερα άλογα: ο άνεμος, η βροχή, το σύννεφο και το χιονόνερο. Θεωρείται η πηγή της ζωής, αφού εξαγνίζει το σπόρο όλων των αρσενικών και τις μήτρες όλων των θηλυκών και καθαρίζει το γάλα στα στήθη των μητέρων. Λόγω της σύνδεσης της με τη ζωή, όλοι οι πολεμσιτές προσεύχονται πριν από τη μάχη σε αυτήν, παρακαλώντας για τη νίκη και την επιβίωση. Το Αμπάν Γιαστ είναι αφιερωμένο σε αυτήν.
Η Αναχίτα λατρεύεται το ίδιο από ήρωες και αντι-ήρωες στην Ασβέστα, που προσεύχονται σε αυτήν και προσφέρουν θυσίες. Η σημαντική θέση αυτής της θεάς φαίνεται στην πάλη μεταξύ του καλού και του κακού και στην αναμέτρηση των βασιλέων του Ιράν με τους άρχοντες της Τουρίγιας, βορειοανατολικά του Ιράν.
Βεραθράγνα
Ο Βεραθράγνα είναι ο πολεμιστής θεός, η επιθετική, νικηφόρος δύναμη έναντι του κακού. Στο Βαχράμ Γιαστ, ύμνο αφιερωμένο σε αυτόν, μεταμορφώνεται σε δέκα διαφορετικές μορφές, δυνατό άνεμο, ταύρο με κίτρινα αυτιά και χρυσά κέρατα, άσπρο άλογο με χρυσά στολίδια, φορτωμένη καμήλα, αρσενικό αγριόχοιρο, νέο άνδρα, γρήγορο πουλί, άγριο κριάρι, μαχητικό ελάφι και άνδρα που κρατά σπαθί με χρυσή λεπίδα.
Μίθρας
Ο Μίθρας είναι η γνωστότερη θεότητα του ιρανικού πάνθεου, γεγονός που οφείλεται στην διάδοση και τη δημοτικότητα της θρησκείας του Μίθρα στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Η λέξη «μίθρα», σημαίνει «συμφωνία, συμβόλαιο, συνθήκη». Στο Μιχρ Γιαστ, ο Μίθρας εμφανίζεται να επιβλέπει τους ανθρώπους και τις πράξεις τους, τις συμφωνίες και τα συμβόλαια. Είναι ο οδηγός προς τον σωστό διακανονισμό και είναι επίσης υπεύθυνος για την παροχή προστασίας ενάντια στην επίθεση. Όντας ο θεός που ρυθμίζει την κοσμική τάξη, δηλαδή τη νύχτα και την ημέρα και την αλλαγή των εποχών, ήταν συνδεδεμένος με τη φωτιά και τον ήλιο, και έτσι έγινε τελικά γνωστός ως ο θεός ήλιος τόσο στο Ιράν, όσο και στην Ινδία.
Μεταξύ των άλλων προτερημάτων του είναι η αίσθηση της δικαιοσύνης: προστατεύει τους πιστούς και τιμωρεί τους άπιστους. Σε αυτήν την περίπτωση συνδέεται με τους πολεμιστές, και περιγράφεται να ιππεύει σε ένα άρμα, που το σέρνουν άσπρα άλογα. Κρατάει ένα ασημένιο δόρυ, φοράει μια χρυσή πανοπλία, και είναι επίσης οπλισμένος με χρυσά βέλη, τσεκούρια, ρόπαλα και στιλέτα.
Ένα από τα σημαντικότερα καθήκοντα του Μίθρα είναι να προστατέψει τη Βασιλική Περιουσία ή Θεϊκή Δόξα. Μόνο οι νόμιμοι άρχοντες των Ιρανών είχαν το προνόμιο της κατοχής της Θεϊκής Δόξας, η οποία θα εγκατέλειπε έναν βασιλιά, αν εκείνος ξέφευγε από τη σωστή πορεία. Βοηθός του Μίθρα ήταν ο Απάμ Ναπάτ, θεός του νερού.
Η γιορτή του Μίθρα, τα Μιθρακάνα, ήταν ο εορτασμός της φθινοπωρινής ισημερίας. Ο σύγχρονος μήνας Μιχρ (Οκτώβριος) έχει πάρει το όνομα του από τον Μίθρα. Περισσότερη γνωστή στους δυτικούς είναι η σχέση του «Πέρση θεού» με τη ρωμαϊκή λατρεία του Μίθρα. Η περσική προέλευση της θρησκείας του Μίθρα δεν αμφισβητείται, αλλά δεν υπάρχει σαφής σχέση με τη θρησκεία του Ζωροάστρη.
Βαγιού
Ο Βαγιού, θεός του ανέμου, απεικονίζεται επίσης ως θεός που πολεμά το Κακό Πνεύμα με το μυτερό δόρυ και τα χρυσά του όπλα για να προστατέψει τα καλά δημιουργήματα του Αχούρα Μάζντα. Έχει την εξουσία ανάμεσα στα βασίλεια του Αχούρα Μάζντα και του Άνγκρα Μαϊνίγιου, ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι.
Τίστρια
Ο Τίστρια, ο θεός της βροχής, προσωποποιείται ως το άστρο Σείριος ή η Μεγάλη Άρκτος. Αντίπαλοι του είναι η μάγισσα Ντουσγιάιρια (κακή σοδειά) και ο Απαόσα (ξηρασία). Καταφέρνει να κάνει το νερό να ρέει πάνω στα χωράφια, πάνω σε όλον τον κόσμο και ατμός ανεβαίνει από τη θάλασσα και κινείται με τη μορφή σύννεφου που το σπρώχνει ο άνεμος. Ο τέταρτος μήνας του ιρανικού ημερολογίου είναι ο Τιρ από τον θεό Τίστρια, και η γιορτή Τιραγκάν ήταν ο εορτασμός της βροχής.
Ατάρ
Ο Ατάρ (Φωτιά) στη θρησκεία του Ζωροάστρη θεωρείται ο γιος του Αχούρα Μάζντα. Οι άνθρωποι έπρεπε να προσφέρουν κρέας ως θυσία στον Ατάρ, κρατώντας συγχρόνως ένα δεμάτι από καθαγιασμένα κλαδιά. Κάθε σπίτι έπρεπε να έχει μια εστία για θυσίες, μπροστά στην οποία προσεύχονταν. Ο Ατάρ είναι στενά συνδεδεμένος με τον θεό Μίθρα: Μαζί καταφέρνουν να σώσουν τη Θεϊκή Δόξα από τον δαίμονα Αζί Νταχάκα. Η φωτιά παίζει πρωτεύοντα ρόλο στη θρησκεία του Ζωροάστρη και λατρεύεται ακόμα σε ναούς της φωτιας. Η φωτιά είναι σύμβολο του ζωραστρισμού.
Χαόμα
Ο Χαόμα είναι ο θεός που δίνει υγεία και δύναμη, και που εξασφαλίζει πλούσια σοδειά και γιους. Το όνομα του είναι όνομα φυτού με θεραπευτικές ιδιότητες. Ο χυμός του φυτού χάριζε υπερφυσικές δυνάμεις και είχε μεθυστικά αποτελέσματα. Ο θεός θεωρείτο ότι έδινε δύναμη για να νικηθεί οποιοσδήποτε αντίπαλος.