Νώνες Καπροτίνες

Η γιορτή των γυναικών-δούλων γιορταζόταν από τους Ρωμαίους στις Νώνες (7) του Ιουλίου . Η ιστορία της προέλευσης της είναι σαν την Αρπαγή των Σαβίνων από την ανάποδη. Λίγο μετά το 390π.Χ. στο ρωμαϊκό έδαφος εισέβαλαν οι Λατίνοι. Έστειλαν απεσταλμένους στη Ρώμη και ζητούσαν τους δώσουν οι Ρωμαίοι ελεύθερες παρθένες για νύφες. Οι Ρωμαίοι τότε μόλις συνέρχονταν μετά την λεηλασία της πόλης τους από τους Γαλάτες και επιθυμούσαν να αποφύγουν τον πόλεμο γι’ αυτό και δεν ήθελαν να αρνηθούν, τους στενοχωρούσε όμως το γεγονός ότι οι «νύφες» θα στην πραγματικότητα θα χρησιμοποιούνταν ως όμηροι.

Νώνες Καπροτίνες

Μια δούλα, η Τούτουλα είπε στις αρχές να διαλέξουν τις ωραιότερες δούλες και αυτές που έμοιαζαν περισσότερο με αριστοκράτισσες να τις ντύσουν σαν ελεύθερες νύφες, να τις γεμίσουν με χρυσαφικά και να τις στείλουν με την Τούτουλα στο λατινικό στρατόπεδο κοντά στην πόλη.

Με το πρόσχημα πως για τους Ρωμαίους ήταν μέρα γιορτής, οι δούλες μέθυσαν τους Λατίνους και τη νύχτα τους πήραν τα ξίφη, ενώ η Τούτουλα ειδοποίησε τις αρχές, όπως είχε συμφωνηθεί. Ανέβηκε σε μια αγριοσυκιά και ύψωσε έναν αναμμένο δαυλό, έχοντας απλώσει πίσω του πανιά για να μην δουν το φως οι Λατίνοι. Οι αρχιερείς κάλεσαν αμέσως τους στρατιώτες, που όρμησαν έξω από την πόλη. Επιτέθηκαν στο στρατόπεδο των Λατίνων, ενώ αυτοί κοιμούνταν και σκότωσαν τους περισσότερους.

Όλα αυτά τα αναπαρίσταναν στη γιορτή. Πλήθος δούλες καλοντυμένες έτρεχαν έξω από τα τείχη της πόλης και αστειεύονταν με όποιον συναντούσαν. Μετά έδιναν ψεύτικες μάχες μεταξύ τους. Μετά από αυτά κάθονταν και γλεντούσαν κάτω από υπόστεγα κατασκευασμένα από κλάδους συκιάς.

Οι Νώνες ονομάζονταν και Καπροτίνες, γιατί οι γυναίκες στο Λάτιο θυσίαζαν εκείνη την ημέρα στην Ήρα Καπροτίνα, κάτω από μια αγριοσυκιά, προσφέροντας συκόγαλα αντί για γάλα και χρησιμοποιώντας ένα κλαδί συκιάς για την τελετή. Η γιορτή πιθανόν να ήταν η γυναικεία εκδοχή των Σατουρναλίων (Κρονίων) του Δεκεμβρίου, όταν οι κύριοι υπηρετούσαν τους δούλους τους (ασφαλιστική δικλείδα για την διατήρηση της κοινωνικής τάξης). Ο θρησκευτικός σκοπός της γιορτής ίσως ήταν η προαγωγή της γονιμότητας, και στις γυναίκες και στην γεωργία.