Χρυσός και ελεφαντόδοντο

Το υλικό που εκφράζει καλύτερα την πολυτέλεια και λάτρευαν οι επηρεασμένοι από την Ανατολή πρίγκιπες της Ετρουρίας είναι ο χρυσός. Στην Ανατολίζουσα Περίοδο σημειώθηκε εντυπωσιακή άνοδος και ποσοτική και ποιοτική. Οι λόγοι για την μεγάλη αυτή άνθηση ήταν η εισαγωγή ειδών πολυτελείας από την Ανατολική Μεσόγειο και οι νέες διακοσμητικές και εικονογραφικές τεχνικές, που εφράρμοσαν οι ξένοι τεχνίτες, οι οποίοι είχαν εγκατασταθεί στην Ετρουρία.

Χρυσός και ελεφαντόδοντο
Σκύφος διακοσμημένος με σφίγγες

Πολλά από τα καινούργια προϊόντα που παράγονταν, όπως οι καρφίτσες και τα βραχιόλια, ανακύλωναν τα σχήματα της εποχής Βιλανόβα, ωστόσο οι νέες εξωτικές επιρροές είχαν αρχίσει να διαφαίνονται στα διακοσμητικά μοτίβα, ταυτίζοντας την ελληνική και ανατολική εικονογραφική κληρονομιά.

Εκτός από τις ανθρώπινες μορφές, παρουσιάζονται και ζώα -λιοντάρια, φυτοφάγα ζώα, πτηνά, αλλά και μυθολογικές μορφές όπως φτερωτά ζώα, σφίγγες, τέρατα και χίμαιρες. Τα βραχιόλια τα αγγεία, οι καρφίτσες και τα συνοδευτικά των ενδυμάτων εμπλουτίζονται με εκλεπτυσμένες διακοσμήσεις, χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές: κάποιες μορφές γίνονται ανάγλυφες, άλλες χαράσσονται και άλλες πλάθονται σε ωοειδές σχήμα.

Τα πολυτιμότερα δείγματα κατακλύζονται από διακοσμήσεις με μακριές σειρές φανταστικών και πραγματικών ζώων, των οποίων οι εσωτερικές όψεις έχουν γίνει με την τεχνική της κοκκίδωσης (εφαρμογή εξαιρετικά μικρών σφαιριδίων χρυσού στην επιφάνεια). Σε άλλα διακοσμητικά θέματα χρησιμοποιείται χρυσόσκονη ή η τεχνική του κεντήματος. Όλες αυτές οι τεχνικές έχουν αυξημένο βαθμό δυσκολίας και απαιτούσαν ιδιαίτερες γνώσεις, με αποτέλεσμα να καθορίζουν την τύχη των τεχνιτών που τις εφάρμοζαν.

Χρυσός και ελεφαντόδοντο
Λεπτομέρεια από αρτοφόριο από ελεφαντόδοντο

Μαζί με τα χρυσά και μπρούντζινα αντικείμενα, στους πριγκιπικούς τάφους υπάρχει και άλλη μία κατηγορία υλικών που μαρτυρεί την αγάπη της αριστοκρατικής τάξης για τα εξωτικά αντικείμενα: πρόκειται για το ελεφαντόδοντο, που αρχικά ήρθε από τη Μέση Ανατολή και στη συνέχεια το δούλεψαν στα εδάφη της Ετρουρίας ξένοι τεχνίτες που εγκαταστάθηκαν εκεί. Ανάμεσα σε αυτά τα αντικείμενα βρίσκονται χτένες, ριπίδια, πλακίδια, αρτοφόρια, και κάλυκες που υποστηρίζονταν από καρυάτιδες, όλα διακοσμημένα με ανάγλυφα ωοειδούς σχήματος, μυθολογικά και πραγματικά ζώα.

Μεγάλης αξίας θεωρείται ένα αρτοφόριο που βρέθηκε στον Τάφο Πάνια στο Κιούζι (αχ. Κλούσιο), το οποίο είναι πλούσια διακοσμημένο με διάφορες ζωγραφικές συνθέσεις μεταξύ των οποίων και απεικονίσεις μυθολογικών σκηνών. Η επιφάνεια του είναι διακοσμημένη με εννέα επάλληλους διακόσμους φυτικών και εικονιστικών σκηνών, με τις τελευταίες να παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στο κάτω μέρος επαναλαμβάνονται σειρές πραγματικών και μυθολογικών ζώων, ενώ στις δύο τελευταίες απεικονίζονται σκηνές της μυθολογίας.

Είναι αναγνωρίσιμο το τρικέφαλο φίδι (Σκύλλα) και πιθανώς η μορφή του Οδυσσέα στο πηδάλιο ενός πλοίου. Επαναλαμβάνονται ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι του, προσκολημένοι στην κοιλιά των κριαριών, και ακολουθούν ένας πολεμιστής και ένας παράξενος γυμνός χορευτής με περικεφαλαία και μακριά κοτσίδα, που χορεύει για μια ομάδα γυναικών.

Με πληροφορίες από: nationalgeographic